| 
 Interjú  2008.11.27. 20:20 
 Egy pokoli hosszú interjú sok érdekes, és ma is aktuális dologról Kukovecz Gáborral, a Pokolgép alapító gitárosával még 2002-ből. Forrás: www.shockmagazin.hu
 
Nem          hiszem, hogy túl hosszadalmas bevezetőt kellene írnom egy Pokolgép interjúhoz          - pláne, hogy maga az interjú elég hosszadalmas :) -, a lényeg, hogy ha          nem is a stúdiózás után azonnal, de csak sikerült kiadni a Pokolgép új          lemezét idén a Te sem vagy mást. Erről és mindenféle egyéb dologról beszélgettem          Kukovecz Gáborral, a csapat gitárosával. Amikor kiderült,          hogy a Nephilim csődbe ment, mennyire rogyasztott meg titeket? Megfordult          akkor a fejedben, hogy vége a Pokolgépnek?Ez soha nem a kiadókon múlik, hanem a közönségen, hogy eljárnak-e koncertre          vagy nem járnak, ha megjelenik egy lemez, akkor azt beszerzik-e, megismerik-e          ezáltal az új számokat, tehát ez az, ami egy zenekart továbbvisz. Kellemetlenül          érintett minket, éppenséggel stúdióban voltunk abban a pillanatban.
 Akkor mit gondoltatok, merre, hogyan fogtok kiadót keresni?
 Nem gondolkodtunk semmin, akkor már gyakorlatilag egy kész stúdiófelvételnek          a végén voltunk, amikor az előző kiadó nem tudta vállalni a kiadást. De          valahogy fölvettük a lemezt.
 A jelenlegi lemezt.
 Igen, így van.
 A Memento, ami ősszel fog megjelenni ezek szerint egy teljesen új lemezanyag          lesz?
 Az egy teljesen újonnan felvett lemezanyag, amelyen régi számok is vannak,          illetve van rajta teljesen új szám is.
 Sajnos az előző albumot, a Csakazértist nem ismerem, a többit igen,          de azt el tudnád mondani, hogy a Csakazértishez képest miben változott          az új lemez?
 Nem tudom. Én úgy vélem, hogy egyfolytában formálódok, és mivel erre a          lemezre speciel én írtam az összes számot, magamról tudok csak nyilatkozni.          Tehát én úgy vélem, hogy egyfolytában változok, és a zene is, ami belőlem          jön, egyfolytában változik, de gyakorlatilag kibújni a bőrömből nem tudok,          tehát itt nem az van, hogy ma tökfőzelék, holnap meg babfőzelék és holnapután          rántott hús, hanem itt azért ugyanaz az esszencia mindig benne van a zenében.
 Ezt tulajdonképpen azért kérdeztem, mert csak az előző lemezekhez tudom          mérni, és szerintem az Adj új erőt, és a Vedd el ami jár lemezekhez elég          közel áll, de van egy csomó olyan új dolog benne, ami engem meglepett.
 Akkor az azért van, mert nem ismered az előzőt.
 Meg igazából én csak azóta szeretem a zenéteket, mióta Joe az énekes.          :)
 Én már előtte is szerettem. (nevet)
 Azt sejtem, de nekem az előzőek valahogy nem jöttek be.
 Rudán Joe Magyarország egyik legjobb énekese. Nem azért jó mert stúdióban          jó, hanem azért mert olyan, aki koncerten is ugyanazt a szintet tudja          hozni, tehát nincs az, mint általában nagyon sok előadónál, hogy bemennek          a stúdióba és ott soronként fölnyöszörgik valahogy, vagy a stúdiótechnikával          kimasszírozzák a hiányosságait. Mivel neki nincsen hiányossága, gyakorlatilag          stúdióban ugyanazt hozza, mint koncerten.
 Az feltűnt, hogy sikítások nincsenek nagyon az új lemezen.
 Van egy-kettő. Nyilvánvaló, hogy ez egy átérleltebb dolog. De vettük az          adást, a következő lemezen több sikítás lesz! (nevet)
 Ha-ha! Nem reklamációképpen mondtam, csak most meghallgattam az előző          lemezeket és feltűnt, hogy azokon többet sikít, most meg annyira nem.          :)
 Itt inkább énekelni próbált.
 Van kedvenc számod egyébként a lemezről?
 Nekem sok minden tetszik.
 Egyet vagy kettőt ki tudnál emelni, ami szerinted nagyon jól sikerült?
 Mindegyik jól sikerült. Nem is tudom, van egy-kettő, amelyik kifejezetten          tetszik, de az az én egyéni meglátásom. Nekem például a Panasz van rád          azért tetszik, mert nincsen túlbonyolítva, halál egyszerű. De ha valaki          el szeretné játszani, akkor rájön, hogy nem is olyan egyszerű. Dallamos,          tempós, erő van benne. Tetszik a címadó dal, azért mert olyan gondolatokat          hurcol, amilyen gondolatokra szerintem szükség van a mai világunkban,          amit én magaménak érzek. Tetszik a József Attila szám, szintén hasonló          okokból kifolyólag, a szeretet érzésének a legtökéletesebb megfogalmazása.          Értelmetlen lett volna rá szöveget írni, azért a József Attila versre          gondoltam. (Tedd a kezed - a szerk.)
 A te ötleted volt ez a vers?
 Igen, szoktam néha könyveket forgatni, és nagyon tetszik nekem ez a József          Attila vers.
 A Bach intro honnan jött?
 Tisztelgés a mester előtt, a király előtt.
 Ezek szerint a komolyzenét is kedveled?
 Igen, szeretek sokfajta zenét, tehát ezzel én nem népnevelni akartam.          Ha a rockzenéknek a döntő többségét az ember meghallgatja, akkor mindig          valami nagyon kemény vagy keményen megszólaló dologgal kezdődik, legyen          az egy gitár. Úgy véltem, hogy mi lenne akkor, ha nem egy ilyen dübörgő          gitárral kezdődne, hanem inkább egy lágy gitárral, s mintegy ellentétes          kontrasztként utána egy erőteljesebb hangzásvilágú rockgitárral.
 A koncerteken is felcsendül ez az intro vagy csak lemezen hallható?
 Lemezen ott van, mivel koncerten hirtelen hangszert kellene váltani, az          akusztikus hangszer mögül ki kellene ugrani és nyakba kellene kapni a          másikat, tehát ez megoldhatatlan feladat. Nem is ilyen célzattal készült,          inkább a hangulati hatásoknak az egymás mellé állítása, ezeknek az ellentéteivel          való játéka miatt került rá.
 A tekerőlant hogy került a zenétekbe?
 A népzenével is valamilyen szinten kapcsolatban vagyok, és ami a tekerőlanton          felcsendül, az egy Magyarország szívétől, tehát Budapesttől 600 km-re          gyűjtött erdélyi népdal, a szám végén ezt játssza a tekerőlant. Az erdélyi          élményeink vannak abban a számban megfogalmazva, a "te sem vagy más,          csak pont az, mint én". Aki ismeri annak a népdalnak a szövegét -          ahhoz már ilyen kutatómunkát kell végezni, hogy a tekerő milyen népdalt          játszott, annak be kellene gyűjteni a szövegét, akkor közelebb jutna az          igazsághoz. De nem is ez a szándék, hogy bárki közelebb jusson. A tekerő          az egy magyar népi hangszer, bizonyos korokban tiltott hangszer volt,          és nem azért mert mi itt tiltva vagy korlátozva lennénk, de valamilyen          szinten azért jelezni kívántuk azt a dolgot, hogy ez egy magyar zenekar.
 Szerintem nagyon jó ötlet volt, én igazából azt vártam, hogy több dalban          is felbukkan...
 Az előző lemezen is van ilyen, ott egy úriember játszik, egy népi hegedűs          játszik bizonyos számokban a gitárral uniszóló, és nagyon érdekesen szól          együtt a rockgitár a hegedű hangjával. Ez ilyen kísérletezgetés, ami örömködésünknek          az egyik jelzése, hisz vannak olyan elvakult fanatikusok, akiknek egy          ilyen dolog az szentségtörés vagy nem tudom, hogy mi. Én úgy vélem, hogy          aki igazából magyarnak vallja magát, az nem a kokárda megválasztott méretével          teheti meg, hanem bizonyos dolgoknak a jelzésével. De ezeknek sem a túllihegésével.          Azért van az, hogy nem egy népi zenekar zenél, hanem egy rockzenekarnak          a lemezét hallgathatja az aki meghallgatja. Ezek inkább csak ilyen díszítések          vagy árnyalatokban vannak jelen a lemezen.
 Erdélyben mikor jártatok először?
 Fél éve, hogy ott jártunk. Előtte mi soha nem jártunk, mert bizonyos korszakokban          nem lehetett menni, és hát most jutottunk ki egy fél éve, és tényleg olyan          élményekkel lettünk gazdagabbak, hogy mindenkinek javasolni tudnám.
 Tudsz valami jelentős különbségről beszámolni az ottani koncertek és          a közönség reakciója és a hazai között?
 Talán az, hogy koncert után, ha valaki elmegy egy kocsmába inni, akkor          el tudnak énekelni több tucat magyar népdalt, és ez fontos is nekik, hogy          elénekeljék. Azt hiszem, itt Magyarországon cikis azt kimondani, hogy          magyarok vagyunk, s a televízióban se meri senki felvállalni ezt a dolgot.          Mi sem akarjuk túllihegni, nem erről van szó, ezek csak ilyen jelzés-értékűek.          Nem akarunk ebbe a csapdába beleesni.
 Szóval nem lesz politizálós zenekar a Pokolgép.
 Mi nem vagyunk azok. De ha véleményt formálunk, akkor inkább a véleményünket          formáljuk, de soha nem fogunk politizálni, mert egy nagy butaság az egész.          Mivel nem tudjuk megváltani általa a világot, ezért értelmetlen dolog.          Mi nem tudunk változtatni.
 Nagy Dávidra, a másik gitárosra annak idején, hogy bukkantál rá?
 Dávidra az általános iskolai munkám során bukkantam, ő hetedik osztályos          volt, én meg tanítottam. (nevet) Meg együtt gitároztunk, járt hozzám gitározni          tanulni. Tehetséges, ügyes fiatalember, akinek szívügye a rockzene. Szövegeket          ír, az előző albumra is írt jó párat, és erre a lemezre is írt szövegeket.
 A gitárszólóknál mennyire engeded őt térhez jutni?
 Van olyan gitárszóló, amit ő játszott fel a lemezre.
 A dalszerzésbe is bele fog folyni valamikor?
 Én remélem, hogy egyszer belefolyik. Nálunk ilyen demokratikus úton-módon          megy, hogy a témát megmutatom a zenekarnak, és akkor a zenekar eldönti,          hogy jó téma vagy rossz téma. Tehát itt nem arról van szó, hogy a Kukovecz          egy nagy szemét és semmit nem enged, csak a saját maga dolgait.
 Igen, erre is ki akartam térni, hogy mennyire vagy diktátor a zenekarban,          de ezek szerint nem.
 Semennyire nem vagyok. Felnőtt emberek vagyunk, önálló gondolatokkal,          önálló véleményekkel, mindenkinek a véleményét meghallgatjuk.
 Fontos számodra, hogy a Pokolgép vezető zenekar legyen itthon?
 Én nem tudom. Az, hogy valaki vezető zenekar, ahhoz bizonyos divatokat          kellene meglovagolnia. Tehát azt mondom, hogy nem fontos, hogy vezető          zenekar legyünk. Szeressék, amit csinálunk. Ezen áll vagy bukik a dolgoknak          a mibenléte.
  A hangzásról beszéljünk egy kicsit. Nekem nem igazán tetszik, benne          van valahogy a nyolcvanas évek feelingje, főleg a doboknál érezni, bár          pont ezt a legnehezebb magyar szinten jól megcsinálni.
 Nézd, amilyen stúdiótechnikát használtunk, valószínű, hogy olyan nem volt          a nyolcvanas években, tehát lehet, hogy másra gondolsz. Tegyél mellé egy          külföldi cd-t, egy Megadeth-et vagy egy Metallicát és utána alkossál véleményt          róla, hogy mi az, ami nem tetszik. Szerintem a kinti vezető zenekaroknak          a felvételei után praktikus egy összehasonlítást tenni. Teljesen más technikával          dolgoztunk a stúdióban, mint ami a nyolcvanas években volt, mert az ugye          a kőkorszak.
 Nem a külföldi lemezekhez viszonyítottam a hangzást egyébként, hanem          a magyarokéhoz, azért mostanában megjelent nem egy jó hangzású magyar          lemez. Bár az igaz, hogy a Pokolgéphez nem is illene egy olyan hangzás,          mint pl. ami a Stonehenge-nek vagy egy súlyosabb zenekarnak a sajátja.
 Nem tudom, ez úgy van, hogy ízlések és pofonok. Valószínű, hogy nekünk          ez a hangzás tetszik, és ezért ezzel a hangzással próbáljuk meg megvalósítani          az elképzeléseket. Lehet, hogy más zenekar esetleg dobgépekkel dolgozik          és lehet, hogy súlyosabban szólal meg ezáltal, ezer technika oka lehet          a dolgoknak.
 A borítóról beszéljünk akkor inkább. Olvastam valahol, hogy szabad          kezet kapott a srác, aki csinálta.
 Bizonyos fokig szabad kezet kapott. Egy szöveget leírtunk neki, és elmondtuk,          hogy ez a lemezborítónak a címe. De szabad kezet kapott és gyakorlatilag          a címadó dalnak a szövegét ő így értelmezte.
 Szerinted kapcsolódhat ez a kép a szöveghez?
 Szervesen kapcsolódik hozzá.
 Mit gondolsz, a lemez hangulat inkább pesszimista vagy optimista?
 Véleményem szerint inkább optimista és mi optimista emberek vagyunk.
 De a borító inkább pesszimizmust sugall.
 A borítót ha megnézed, nekem például arról szól a borító, az életünk tele          van bizonyos fokig buktatókkal, olyanok vagyunk, mint a kötéltáncosok,          esetleg mint egy bábut ráncigálnak minket jobbra-balra, és előfordul,          hogy az álarcunkat már csak akkor vesszük le, amikor késő, és a halálunk          előtt jövünk rá valamire. Akkor levesszük az álarcot. Jó lenne, ha álarcok          nélkül mászkálnánk az életben. Erről is szólhat ez a Te sem vagy más,          mint szöveg. Meg arról is szólhat, amit én mondtam neked, hogy a közösen          beszélt nyelv az gyakorlatilag mindenféle határt le tud győzni és nem          kellenek hozzá a fegyverek meg az ideológiák, hanem inkább a közös gyökeret          kellene megismernünk.
 Szerinted a lemez első hallgatásra üt vagy több hallgatás kell hozzá,          hogy bejöjjön valakinek?
 Szerintem első hallgatásra bejön a dolog, mindenkinek máshogy. Hozzáteszem,          hogy én zenét úgy szoktam hallgatni, hogy meg szoktam hallgatni háromszor,          négyszer, ötször és odafigyelek a részletekre. Én tudom, hogy Magyarországon          az van, hogy mindent úgy kell megcsinálni, hogy elsőre tessék az embereknek.          A jó zene nem biztos, hogy első hallásra célba talál. A jó zene az, amelyik          a százhuszadik hallgatás után is jó marad.
 Én elsőre egy kicsit csalódtam a lemezben, de aztán apránként felfedeztem          és megtetszett róla egy csomó szám.
 Ha a századik hallgatás után nem fogod megunni, akkor jó a lemez. Én nem          is szeretek ezért véleményt mondani bármiről. De én sokszor hallgattam          és eltelt közben egy kis idő, a stúdió óta, meghallgattam újra és legalább          hat-hét szám az, amelyikre azt mondom, hogy marha jó számok. Énbennem          nem friss élményként működik a dolog.
 A következő lemezről, a Momentumról mesélnél még pár szót bővebben?
 Az a lemez lassú számoknak egy gyűjteménye. Megkerestek minket többen          a fiatalok közül, beszélgettünk, hogy vannak akik szeretik a lassú számokat,          azt mondták általában a rockzenészek írják a legjobb lírai számokat, és          hogy miért nincs egy ilyen válogatás. Természetesen tudom, hogy ez nem          egy újszerű vállalkozás itt Magyarországon, megjelent az Eddának egy hasonló,          lassú számokat tartalmazó gyűjteménye, illetve külföldön a Scorpionsnak          és más zenekaroknak is volt ilyen válogatása. Ami talán az újdonság erejével          hathat, hogy a számoknak a 90%-a újra fel lett véve, illetve olyan lassú          dal is van ezen a Momentum című lemezen, amely még nem jelent meg egyetlen          Pokolgép hanghordozón sem.
 Ez az új dal milyen időszakból származik?
 Teljesen friss. A lemez a zenekar történetét fogja össze, 13 lassú számot          tartalmaz. Azokat, amik a közönségnek is a kedvencei, meg azokat, amelyek          a zenekarnak a kedvencei. Az összeset nem tettük fel, mert ha tizensok          lemezről feltesszük az összeset, az értelmetlen, unalmas dolog, de ez          tényleg egy ilyen érdekes összképet adhat a zenekarnak a lírai oldaláról.
 Az angol nyelvű Csakazértis lemeznek milyen visszhangja volt?
 Promóciós célból küldtük ki, ami ki lett küldve az gyakorlatilag elfogyott.          Kint kellene lenni, újra kellene gyártani a dolgot, nekünk kint kellene          újságoknak beszélni, de mivel mindent a pénz mozgat... Örültünk neki,          hogy megjelenhetett angolul egy Pokolgép lemez. Ennyi az egész. Remélem          lesz egyszer folytatása.
 A régi lemezeknek lesz valamikor újrakiadása?
 Hát, nem hiszem, hogy lesz.
 A kezdetekkor milyen gitárosok hatottak rád, amikor rájöttél, hogy          érdekel a rockzene és valamilyen hangszer után néztél?
 Énrám Bencsik Sándor hatott igen erőteljesen, ő a P. Mobilnak a gitárosa          volt. Az ő emberi megnyilvánulásai miatt és zenészként is példaképemnek          tekinthetem.
 A külföldiek közül volt valaki?
 A külföldiek között nagyon sok jó zenész van, rám igazából mindegyik hatással          van, talán, hogy ha kiemelném, akkor Gary Moore az, akit nagyon szeretek,          illetve a Van Halen nevű úriember. Ennek a két zenésznek a játékában megtalálom          azt a dolgot, ami engem igazából beindít a zenében, ez pedig a lélekkel          való gitározás és nem a tudományos és tankönyvekből való gitározásnak          az ismerete. A kettő között különbség van. Ezt a két úriembert tudnám          kiemelni, akik hatással voltak és vannak rám.
 Erre azért voltam kíváncsi, mert elég nehéz kihallani a gitárjátékodból,          hogy ki is volt rá hatással.
 Ennek egyelten egyszerű oka van, én nagyon utálom, hogy ha valaki más          embernek a köntösébe bújik és más embernek a gondolatait lopkodja el.          Na most ezt meg lehet tenni Magyarországon, mert nem mindenki tájékozott          esetleg, mint te. Külföldön éppen ezeknek komoly szerzői jogvédői vetületei          vannak, ha valaki valakinek a zenéjét kölcsönveszi. Érzetben is. Én megpróbálom          kerülni ezt a dolgot.
 Joe-nak milyen zenekarai vannak még a Pokolgépen kívül? A P. Mobil          az ugye még működik?
 A P. Mobil van neki meg a Pokolgép. Alkalmanként a Codával is játszik,          most nem tudom, hogy az működik-e vagy sem. Ő főállású énekes. És mivel          nincsenek lehetőségek, ezért ebben én semmi kivetnivalót nem látok, hogy          ő több zenekarban énekel. Legalább edzésben van.
 Mai fejjel a Gép lemezt hogy látod?
 Az egy marha jó lemez.
 Tényleg?!
 Ismered?
 Igen, persze.
 Az egy nagyon jó lemez. Zeneileg. Meg kell hallgatni.
 Nem gondolod, hogy jobb lett volna mégis Pokolgép néven kiadni?
 Akkor így gondoltam. De hogy ha látod az új cd borítót, az én ugyanúgy          a saját gyermekemnek tekintem. Nem azért mert kötődöm a halálfejekhez,          meg az ilyen eldeformált borítókhoz, de az is egy eléggé elgondolkodtató          borító, zeneileg meg ha a mai napig ha meghallgatom, nem szól rosszul          az az album, és jók a számok rajta.
 De azért a Vedd el ami jár borítója ugye azért nem tetszik...
 Az egy kicsit ilyen durvább dolog. De mivel többen vagyunk egy zenekarban          és kérdezted az előbb, hogy én egy személyben szoktam-e dönteni. Nem,          mert demokratikus úton döntünk dolgok fölött, a lemezborító is egy ilyen          demokratikus döntésnek a végterméke.
 Jung Norbiról (ex-gitáros) tudsz valamit?
 Semmit nem tudok. Valami stúdióban hangmérnökösködik.
 Abszolút megszakadt a kapcsolat köztetek?
 Valamelyik pesti bulinkra eljött és akkor beszélgettünk, de nem kérdeztük,          hogy mit csinál. Valami vendéglátós zenekarban játszik. Fájó kimondani,          de valamiből meg kell élni.
 Kb. hány koncertetek van egy évben?
 Nem sok, mivel Mao. kis ország, a művelődés házak nagy része földbe állt,          de játszunk ahol lehet és ahova hívják a zenekart, de koncert-ügyileg          semmit nem tervezünk, mert értelmetlen.
 Rövid turnéban sem gondolkodtok?
 Nem, mert egy hónapban játszunk 3-4 bulit, egy évben van 40-50 koncertünk.
 Téged érdekelnek a hazai fiatal zenekarok?
 Érdekelnek, igen.
 Ismered is őket?
 Csak azokat, akikkel együtt játszunk.
 Te, mint tapasztalt gitáros tudsz valami tanácsot adni arra, hogy szerintem          sok fiatal beleesik abba a hibába, hogy hiába jó technikailag a hangszerén,          de nem tud számokat jól összerakni?
 Nagyon sok zenét kell meg kell tanulni, tudatosan kell zenét tanulni,          nagyon jó hangszeresnek kell lenni a saját hangszereden. Nem árt, ha tisztában          vagy más hangszereknek a sajátosságaival, gondolok itt a zongorára, ami          ugye a hangszereknek a fejedelmeként elhíresült. Nem árt, esetleg ha valaki          énektémákat tud írni, de ehhez sok mindenre szüksége van, tanulmányozni          kell különböző dolgokat. Kórusmuzsikákat, különböző koroknak a zenei történetét.          Mindenből lehet tanulni és nem biztos, hogy az a járható út, hogy ha a          mai létező nyugati megasztárokat másolod. Azok is valahonnan táplálkoznak,          csak lehet, hogy nem ismeri az ember vagy nem ismeri az, aki nem foglalkozik          zenével mélyrehatóan. Nem tudok jobb tanácsot. Szeretni kell zenélni.          És ha a zenészben megvan az a furcsa képesség, hogy számot tud írni, mert          ugye nem mindenkiből lesz Maradona futballista, ez szerintem a zenében          is ugyanígy van. Egyetlen egy dolog a lényeg, tökmindegy, hogy valaki          milyen zenét csinál, a lényeg az, hogy szeressen zenélni, nem? A többi          másodlagos dolog. Mint ahogy az is másodlagos, hogy első számú akarsz          lenni vagy csak a zene öröméért csinálod és megelégedsz azzal, hogy eljöjjenek          a bulira és érezzék azt, amit te érzel a színpadon.
 2002.03.Valentin          Sz.
 |