Miért van ez az újfajta hangzás?
2009.02.15. 22:46
A zenekar válaszol.
Tisztelt Közönségünk!
Úgy látjuk, hogy az általunk szakmainak hitt kérdés közügy és sokan kíváncsiak a zenekar technikai hátterére. Először arról írnánk miért ezt a technikát választottuk. Aztán ez mit eredményez a koncerteken, azaz miért halljátok azt amit.
Egy zenekar például klasszikus négy zenész felállásban amikor a stúdióban felvételt készít a hallható zenei élményt úgy éri el, hogy a több hangszert többször több sávra is rögzíteniük kell. Azaz ti közönség egy időben több gitárt, sok-sok éneket, színesítő hangszereket (hegedű, szaxofon, stb.), a dobra kiegészítő ütemeket is hallgattok amikor a kedvenc számotok szól. Attól szól olyan jól. Bármi hiányozna belőle nem lenne teljes a zenei kép. A koncerten az öt zenész ezt a stúdió körülményeket látszólag nem tudja produkálni hisz a négy öt gitárt, vagy a sok éneket egyszerre nem tudja eljátszani. Nem beszélve a koncert helyek korlátaival mind technikailag mind méreteiben. Egy hegedű megszólaltatása nem mindig egyszerű feladat abban a minőségben ahogy azt a lemezen megszokta a kedves közönség.
Mit lehet ilyenkor tenni?
Vagy az öt zenész öt hangszerét hallgatjátok és akkor jelentősen csorbul a zenekar által megírt zenei kép vagy hallgatjátok amit megírtunk nektek.
Van arra technikai lehetőség, hogy a többi gitárt, hangszert és éneket amit a zenekar játszik, énekel hozzákeverjük az élő zenéhez, kiegészítve azt. Ezzel válik egésszé egy-egy szám. Írtátok, hogy az élő zene varázsa…playback…stb. A színpadon álló zenészek mindig élőben játszanak és lehetőségük van a kis „nüansznyi” változtatásokra persze ebben benne van a hiba lehetősége is, amitől az élő koncert varázs megmarad.
A playback meg az amikor a zenész csak tátog csupán a testét adva zenei tudást nélkülözve ripacskodik a könnyebb utat választva. Nálunk élőben kell stúdió szinten együtt játszani az előre összekészített zenei anyaggal. Jóval nehezebb mint a klasszikus élő koncert ahol, rengeteg apró pontatlanság, mellényúlás is simán elmegy amit szinte lehetetlen kihallani. Itt nagyon pontos összhangra van szükség, nincs lehetőség semmilyen csúszásra, minden egyes ütemet rögzíteni kell fejben, különben egy pillanat alatt káosz lesz a színpadon.
Egyébként szinte minden "nagy" zenekar ezt az élőben való megszólalás problémát már a nyolcvanas évektől ilyen vagy olyan trükkel megoldotta. Egyetlen egy esetben sem annyi hangszert hallhattunk amennyit láttunk a színpadon.
Tehát összegezve a teljes, igényes zenei megszólalás miatt választottunk egy sokkal nehezebb utat, hogy ti -kedves közönség- azt halljátok, olyan minőségben amit mi megírtunk nektek.
És itt elértünk a második részhez a minőséghez: Miért is "steril”ahogy többen írták egy ilyen koncert.
Az igényes teljes megszólaltatás mellett a technikai részleteket is átnéztük. Olyan elemeket kapcsoltunk össze ami a lehető legtöbb zajforrást ki tudja hagyni, ki tudja kapcsolni a rendszerből. A mikrofon egy ilyen elem amit technikai eszközökkel zajtalanítottunk. A gitárok erősítői is ilyen „zajforrás” ezért digitális rendszerrel helyettesítettük. De a kontroll ládák is lehetnek azok (ezért van fülhallgató ill. fülmonitor rendszer a fülünkben). A zenekarok egy élő koncert alatt ki vannak szolgáltatva a helyi technikai embereknek és technikának. Hogy a megszólalási arányt se tudják elállítani használunk saját belső keverést.
Ezek tényleg száraz technikai kérdések. De a lényeg, amit hallotok az a lehető legtisztább megszólalás. Persze az élő hangszerek miatt időnként nálunk is vannak zajok, de amennyire tudjuk minimalizáljuk. Gondoljátok el, hogy a hagyományos megszólalásnál mennyi gerjedést, torzítást, össze-vissza utazó visszhangot hallhattok. Erre mondjátok ez a koncert "filing”?! Ennek megítélése szubjektív dolog.
Mi a magunk részéről döntöttünk. Szeretnénk tisztábban, élvezhetőbben, komplexebb megszólalással, zajoktól mentesen játszani.
De az emberekben is, ill. a legnagyobb részében kialakult az igény a jó koncert minőség iránt, mert rohanó és fejlődő társadalmunkban, már mindenki minőséget hall, és lát a tévében, dvd-n, interneten, külföldi előadók fellépésein és lassan már hozzászokva ehhez a koncerteken, színpadi előadásokon is ezt akarja látni, hallani és valahol ez bizony jogos. Ha egy helyen a világban meg tudják oldani akkor máshol is meg kell, és meg is lehet oldani, akkor miért ne tennénk meg mi is ezt.
Hiszen ez a fejlődés, és ez végül is tiértetek, a közönségért van.
Mi ebben szeretnénk segíteni.
Köszi.
EF!
|